Trwa ładowanie



Pytania i odpowiedzi

Czy to dla mnie?

Wiele osób zadaje sobie to pytanie: czy latanie jest dla mnie? W ostatnich latach możemy zaobserwować ogromny wzrost zainteresowania lataniem. To piękne hobby jest w naszym kraju coraz bardziej popularne i dostępne. Można więc stwierdzić, że latanie jest dla każdego.

Jakie muszę więc spełnić wymagania, aby latać na szybowcach?

Aby rozpocząć przygodę z lataniem, należy najpierw przejść odpowiednie badania lekarskie, w trakcie których badany jest ogólny stan Twojego organizmu, wzrok, słuch. Po złożeniu podania w Aeroklubie Ostrowskim, na początku maja rozpoczyna się weekendowy cykl wykładów na temat teorii latania, meteorologii, nawigacji czy budowy i funkcjonowania człowieka (a także wpływu latania na organizm ludzki).

W tym roku zaczynamy 7. maja. Po zaliczeniu wykładów mniej więcej od połowy czerwca (początek wakacji) rozpoczyna się najciekawszy etap, na który wszyscy czekają, a mianowicie szkolenie praktyczne.

Jak wygląda szkolenie praktyczne?

Szkolenie praktyczne, tzw. podstawówka szybowcowa, jest to cykl ćwiczeń polegających na zapoznaniu się z podstawowymi zasadami pilotażu i zachowania w powietrzu. Loty odbywają się najczęściej wczesnym rankiem i pod wieczór.

Pierwszym etapem jest nauka lotu na holu (za samolotem). Samolot holuje szybowiec zwykle na wysokość około 400m nad płytą lotniska i tu rozpoczyna się kolejne ćwiczenia: nauka lotu po prostej, zakręty w lewo i w prawo, czy o 180 stopni. W późniejszym etapie ćwiczy się budowę kręgu i lądowanie.

Wielu emocji dostarcza nauka postępowania w sytuacjach niebezpiecznych. Chociaż szybowiec jest jednym z najbezpieczniejszych statków powietrznych, trzeba wiedzieć, jak sobie radzić w przypadku różnego rodzaju awarii. Ćwiczone są przede wszystkim lądowania z różnej wysokości (kilka metrów, kilkadziesiąt), a także zaprezentowane przeciągnięcia i korkociągi. Uczeń-pilot uczy się wyprowadzania szybowca z niepożądanych pozycji.

Czy aby szybowiec latał, potrzebny jest wiatr?

Nie. Szybowiec nie jest latawcem. Początkowy etap szkolenia szybowcowego odbywa się od wczesnych godzin rannych, kiedy właśnie powietrze w miesiącach letnich jest najspokojniejsze, a pilotowanie sprawia początkującemu najmniej trudności.

Szybowce w naszym regionie latają i utrzymują się przez dłuższy czas powietrzu dzięki niewidzialnym zjawiskom natury: termicznym prądom wznoszącym. Nagrzane w ciągu dnia od słońca powietrze unosi się w pewnych obszarach intensywnie do góry, tworząc tzw. kominy. Umiejętność wykorzystania tych zjawisk (noszeń) pozwala przy dobrej pogodzie na wielogodzinne loty i przeloty.

Czy do szybowca potrzebny jest spadochron?

Tak. Każdy pilot szybowca, uczeń, pasażer czy instruktor musi być zaopatrzony w spadochron ratowniczy. Poza oczywistymi względami bezpieczeństwa jest on również niezbędny dla zajęcia prawidłowej pozycji w szybowcu. Bez niego trudno byłoby nawet wysokiej osobie dosięgnąć do sterów czy przyrządów szybowca.